Megoldásfókuszú kamasz coaching lehetőséget ad a kamasznak arra, hogy megismerje önmagát, segít eligazodni a világban és rátalálni arra az útra amin szeretne haladni.
A kamaszok másként élik át a problémákat, mert ők ebben az életszakaszban saját maguk keresésével, megkérdőjelezésével vannak elfoglalva. Önmagukra találásukhoz jó lehetőséget biztosít egy-egy coaching folyamat.
A coaching (rövid, tartós) program a már jól működő dolgokat, erősségeket használja fel egy jövőbeni cél érdekében. A folyamatban arról beszélünk, amit szeretne megváltoztatni.
A foglalkozás alatt rávilágítunk hogyan tudja ezt elérni és megláttatjuk melyek azok lépések, amiket már máskor is megtett csak nem tudatosult benne.
Cél, hogy egyre jobban lássa saját magát, lássa mennyi mindenre képes. A folyamatban megalkotja azt a célt, amit szeretne átélni, megvalósítani és ehhez meghatározza az utat a célig. Közben megtanulja, hogyan kezelje problémáit, kihívásait.
Megtapasztalja, hogy hogyan fókuszáljon a jövőre, miközben a meglévő készségeire, képességeire támaszkodik.
Ezalatt megerősödik abban amiben jó és így még jobb lesz, növekszik az önbizalma, mert a belső kétség és frusztráció helyére önbizalom kerül. Kamaszok esetében különösen nagy jelentősége van a pozitívumok megerősítésének. A folyamatban támogatom a kamaszt önmagára találásában, identitásának alakulásában.
Miben tudom segíteni a kamaszt?
- stressz
- önbizalom hiány
- kudarcok leküzdése
- félelem
- magatartási problémák
- düh kezelés
- tanulási problémák
- nem találja a helyét az osztályban, világban
- gyermek-szülő kapcsolat
- érzelmi blokkok
- válás
- serdülő kori kihívások
Hogyan tovább?
Gyermekek, kamaszok néha nem tudnak mit kezdeni az érzelmeikkel, félelmeikkel, stresszel, dühvel, ami, mint a vulkán tör felszínre. Nem tudják kezelni, nem tudnak rajta változtatni és ettől rosszul érzik magukat a bőrükben. Fokozódnak a kihívásaik. Ezek nehezíti az életüket, előjönnek a baráti konfliktusok, iskolai kudarcok. Egyre mélyebbre és mélyebbre kerülnek. A kamaszok keresik a hogyant, de egyedül nem találják. Szülői segítséget sokszor nem fogadják.
Megőrülsz ettől az érzelmi hullámvasúttól, mert tanácstalanul állsz, nem érted hisztijét, dühét, agresszivitását. Nem tudod kezelni az érzelmi ingadozásait, magába fordulását, depresszióját, lázadását, érzékenységét. Hidd el, tudom, mit érzel, mert én is végig mentem ezen a folyamaton.
Megoldásközpontú kamasz coachinggal támogatást, irányt adok a saját életükhöz, kihívásaik megoldásához. Nem a problémára fókuszálok, nem azt erősítem mi az, ami nem jó, hanem a saját sikereit felhasználva juttatom el a megoldáshoz, hogy az önbizalma erősödjön. Megmutatom neki milyen az, ha megoldásközpontú hozzáállással fordul bármilyen élethelyzethez, és így mennyire gyorsabban megtalálja a hogyan tovább.
Kamasszal nyugalomban?
Igen, a megoldásközpontú coaching segíthet, hogy ne legyen rémálom minden nap. Mutatom az utat.
Szuper! Végre felnőtt, már megérti, miért történnek a dolgok, azt gondolod. Majd szembesülsz a valósággal. Kiborító, sokszor nehéz vele egy perc is, egy pillanat alatt felbosszant. Kérdezed, nem válaszol! Beszélsz hozzá, nem figyel, a telefonján lóg! Tanulni nem tanul, romlanak az eredményei. Felesel, bezárkózik a szobájába, nem akar látni, nem akar beszélni. Minden nap egy háború. Undok és elviselhetetlen. Ekkor jön el az a pillanat, hogy feladod és reménykedsz, holnapra minden más lesz.
Ő ugyanolyan nehéznek éli meg veled a napokat, mint Te vele. Te megmondod a tutit, mindenre tudod a választ, még ő a kamasz megy a feje után, mert ő jobban tudja. Nehezen veszi az akadályokat. Úgy érzi minden ellene van, mindenki őt bántja, őt piszkálja, a tanár, szülő és a környezete, senki nem érti meg. Ilyenkor jó, ha van egy külső segítő, aki vezeti a kihívásokban, vezeti önmaga felfedezésében. Segítek neked, hogy a napjaid a kamasszal is boldogan teljenek.
Hol a varázsló, hol a varázslat?
A világ oly sokszor megváltozik, oly sokszor kezdődik újabb fejezet életünk könyvében. Felnőttként nagyon sok fejezetet elolvastunk, újra írtuk már, új bekezdésekkel.
Gyermekeink is nap, mint nap, újabb fejezetet nyitnak meg, kevesebb ismerettel, kevesebb tapasztalattal, de sokszor mégis bölcsebben. Ahhoz, hogy a könyvüket megismerjék, meg kell, ismerjék a bennük lévő igazságokat, bennük található titkokat, az erőt, mely bennük ragadt. A felnőtté válás folyamatában vannak a könyvében olyan fejezetek, amiket nem ért, nem tudja olvasni, nem tudja folytatni, elakad. Itt vár segítségre, mert különben toporzékol, kiabál, ordít vagy épp mélyen hallgat. Kiabál, toporzékol, mert elvesztek a sorok. Segítségért ordít, miközben elutasítja azt!
Várja a varázslót, aki nem lehet az anya, nem lehet az apa, mert ők nem értik-e sorokat. Igen, várja azt a varázslót, aki segít, aki ismeri a titkokat. A kamasz, mikor visszatér, már érti a következő oldalakat, mind addig, míg újra el nem akad, de már tudja, hol a varázsló és hol a varázslat.
Egy kiskamasz gondolatai
„Végre iskola, végre barátok, osztálytársak! De milyen lesz a kimaradt hónapok után visszatérni? Milyen lesz újra a padban ülni, egész nap figyelni, barátaimmal lenni? Egy kicsit félek, de ezt nem árulom el senkinek! Nehogy meglássák rajtam! Jobb lesz, ha adom a laza, minden mindegy, akit nem zavar semmi. Majd eljátszom, hogy á milyen rossz, megint suli, megint hallgatni a tanárokat.„
Ehhez hasonló gondolatok járhatnak egy 13 éves fejében. Kicsit fél, kicsit örül és nem is tudja mi is az igaz, melyik énje igaz, melyiket mutassa a külvilágnak. Sok gondolat cikázik a fejükben, ugyanúgy, mint a felnőtteknek. Ez alatt az idő alatt bennük is zajlott egy folyamat, ők is újként élik meg ezeket az újra kezdős napokat.
Újra bemennek a „munkahelyükre”. Milyen lesz? Erre keresik most belül a választ.
Ki így, ki úgy, de a természetes intelligens belső lényük megoldja és gyorsan alkalmazkodik az újhoz. Tudja minden úgy jó, ahogy van.
Szikla vagy kavics?
Mikor megszületik a csecsemő, semmit nem tud a világról, csak azt érzi, szeretik. Ezért boldogan, elégedetten, tiszta szívvel mosolyog. Az egész világ egy nagy rejtély számára, de meg akar ismerni mindent. Az úton gyerekként, kavicsokba, néha kövekbe botlik, de mindig keres valakit, aki megfogja a kezét és felsegíti.
Kamaszként szikla és hegy állja az útját. Nem törődik vele, hogy túl magas és meredek. Nem ismeri a lépéseket, a sziklamászás rejtelmeit mégis megy. Elindul felfelé, de a szikla csúszik. Segítőknek hitt társai meglökik, megsérül, de viszi tovább a kíváncsiság és újra nekivág. Sziklatetőre vágyik, oda, hol a lába előtt hever a világ. Nem áll meg, halad tovább. Nem érzi lábával a talajt, nem tudja melyik sziklára lépjen, kinek nyújtsa a kezét, ahhoz, hogy felérjen. Jól jönne egy gyakorlott hegymászó, ki kötelet köt a derekára és segít neki felérni a hegycsúcsára.
Ki ne szeretné, hogy gyermeke biztonságban legyen, hogy biztonságosan mászhasson a hegyen és a világ a lábai előtt legyen? Ehhez kell, aki vezeti és mutatja, melyik sziklára lépjen, aki mutatja, hogy erős karjával, lábával, melyik sziklába kapaszkodjon, hogy haladni tudjon az úton. Itt várok rá személyesen vagy online!
Szeretnél nyugodtan átgondoltan dönteni, hol tanuljon tovább gyermeked?
Bizonytalan vagy? Nem tudod mi legyen, de mindjárt lejár a határidő és be kell adni a jelentkezési lapokat a középiskolába és neked fogalmad sincs, milyen irányba indulj.
🍁Mi történik, ha mindenből jó és semmi elképzelése arról, mi szeretne lenni felnőttként, igaz ez nehéz kérdés 14 évesen.
🍁 Az is lehet mindenből átlagosan teljesít
🍁De lehet az a baj, hogy gyengék a jegyei mindenből és nem tudod, mik az erősségei
Bosszant, hogy gyermekedet nem is érdekli, mert szívesebben játszik a telefonján vagy a Neten, vagy Tik-Tok a barátokkal, Te meg közben agyon izgulod magadat!
Bármelyik igaz rád, akkor jelentsd be gyermekedet az Önismereti Kamasz Workshopra. Megér neked 16990 Ft-ot, hogy megtaláljuk az erősségeit? Ha 2021. november 16-ig jelentkezel akkor 20% kedvezménnyel vehetsz részt a Workshopon.
Létszám limitált csak 12 fő, ne gondolkodj, segíts gyermekednek eldönteni mi legyen!
Itt várlak info@vargamarianna.hu
Elindult a verseny
Elindult a verseny! Jönnek a lehetőségek marketingeszközökkel, arculattal, iskolacsalogatókkal. A versenyben az nyer, aki hatni tud a szülőre. Dilemmával és bizonytalanul állsz, mert egy fontos döntést kell most meghoznod. Meg kell határoznod gyermeked jövőbeli útját és jól szeretnél választani.
Elmesélem neked az én történetem. Már az óvodában kiválasztották a lányomat sportra, ami nem véletlen ( apa edző ). Így egyenes út vezetett volna a sportiskolához. Nem vetettem el ezt a lehetőséget, de nem is csaptam le rá. Ismertem gyermekem és láttam az edzéseken ( 3 éves korától úszott) nagyon nehezen viselte a monotonitást. Nem szerette az unalmas nem kreatív tevékenységeket. Ezért elmentünk megnézni más iskolákat is így jutottunk el a művészeti iskolába. Itt egy kedves, szimpatikus ( gyermekem, akkori személyiségének megfelelő ) tanító tartotta a foglalkozásokat. Már az első alkalom után boldogan mesélt a lányom az ott történtekről, még úgyis, hogy nem volt a legtehetségesebben rajzoló gyerekek között. Élvezte az összes foglalkozást, szeretettel beszélt a tanítóról. Még megnéztem az iskolai elvárásokat, programokat, nyílt napot, de már tudtam, ez lesz az az iskola, ahová a lányomat beíratom. Jó döntés volt, egy remek iskolába járt, ami az ő személyiségének megfelelt. (sportot délutánonként folytatta, heti 3-szor és nem minden nap )
Mi segített engem a választásban? Gyermekem
Mi segíthet téged a választásban?
Olyan iskolát válassz, ahol jól érzi magát, ahová szeretettel megy, ami személyiségéhez közel áll
Meséltesd gyermeked az iskolai foglalkozásokról, mert így érezni fogod, melyik tanító áll hozzá közelebb
Vedd figyelembe tehetségét, kedvelt tevékenységeit
Tanító személye, gyermeked természetéhez közel álló legyen
Nevelési értékrended, hasonló nevelési elvek, hogy képes legyél elfogadni az iskolai követelményeket, módszereket
Eredményorientált vagy személyiségközpontú
Liberálisabb vagy konzervatívabb
Ha ezeket szem előtt tartod nem ronthatod el a jó választást.
Önbizalom-szupererő
Minden nap összefutok legalább egy olyan szülővel, aki érzi és tapasztalja, hogy mennyire nehéz gyermekével. Most jelentkeznek az előző két év lenyomatai, amikor bizonytalanság volt a gyermekek életében. A pedagógusokra óriási teher nehezedik, mert nem tudják egyszerre a tananyagot is tanítani és a gyermekek lelkét is építeni. A pszichológusok nem bírják időponttal a sok problémás, lelkileg sérült, magányos vagy esetleg agresszív gyermekek kezelését. Sajnos egyre több gyermek bizonytalan és menekül önmaga elöl. Nem tudják kezelni a helyzeteket, nem találják a megoldásokat, szoronganak, félnek vagy épp agresszívek. Nehezen működnek együtt a társaikkal, nem tudnak kommunikálni, nem ismerik érzelmi megnyilvánulásaikat és azok következményeit és nem tudják hogyan legyenek jelen a közösségekben.
Sokat hallják, hogy minden ember értékes és jó, úgy, ahogyan van! Vajon hogyan higgye el ezt egy olyan gyermek, akinek nincsenek tapasztalatai önmagáról. Sokszor megkérdőjelezi, hogy valóban ez az igazság, különösen egy kamasz, aki nap, mint nap szembesül a környezetből érkező információkkal, melyek sokszor aláássák az önbizalmát. Ami valójában nincs is, honnan lenne, mikor azt sem tudja ki ő valójában.
Ahhoz, hogy egészséges önbizalma legyen egy kamasznak el kell fogadnia önmagát. Tovább menve még az sem elég, ha elfogadja önmagát, meg kell ismernie önmagát. Meg kell találnia magában a Szupererőt, ami segíti megoldani a kihívásait. Ehhez fel kell fedeznie és meg kell ismernie mi rejlik benne. Tapasztalatot szükséges szereznie, hogy mikor milyen helyzetben, hogyan nyilvánul meg, hogyan fordul társai felé, hogyan kommunikál adott helyzetekben. Milyen módon gondolkodik, érez, mi a szeretet nyelve, milyen értékeket képes elfogadni, befogadni. Hogyan tud kitűzni célokat. Ha felismeri és megtapasztalja, hogy hogyan vagy jelen különböző helyzetekben, szituációkban, akkor kezd alakulni énképe és önbizalma.
Ehhez adnak lehetőséget az énfelfedező, önismeretfejlesztő tréningek, táborok, mert biztonságos, barátságos, szakember által irányított közegben tapasztalhatja meg, ki is ő valójában. Ha szeretnéd megtudni hogyan működnek ezek e tréningek, foglalj időpontot egy beszélgetésre.
Vágy és bizonyítvány
Elérkeztünk az évzáróhoz. Megkapták a gyerekek a bizonyítványt. Ki boldogan, ki szomorúan, ki szorongva, ki félénken adja át szüleinek. Lesznek olyan szülők, akik megdicsérik gyermeküket és bátorítják. Sajnos lesznek olyan szülők is, akik csalódtak, mert gyermekük ilyen bizonyítvánnyal nem valósítja meg az „ Ő „ álmait.
Tudom minden szülő többet szeretne a gyermekének. De biztos, hogy így több lesz? Biztos, hogy ez a járható út? Mi fontosabb számodra, hogy stresszes, szorongó felnőtt legyen, mert te folyamatosan olyan mércét állítasz neki, amit képtelen megugrani vagy hagyod, hogy bontogassa szárnyait és ebben támogatod, akkor is, ha nem is lesz balerina, vagy orvos mert a mi családunkban ezt így szokták. Mi van akkor, ha mostantól ez nem így lesz?
Ha ezt hallja „ ugye én megmondtam, hogy úgy sem lesz képes rá , semmit nem tud megcsinálni jól, nem is tudom minek jár iskolába” ilyen és ehhez hasonló szavak, szerinted mit jelentenek egy gyerek számára? Ezek a szavak nem fogják jobb eredményre sarkallni, ezek a szavak bizonytalanná, gyengévé teszik, aki mindenkinek megakar felelni. Egy – egy ilyen mondat és az önbizalom szerte foszlott.
De mi lenne, ha azt mondanád neki , „ oké ez most így sikerült, tudom, mindent bele adtál, szeretlek és mindig számíthatsz rám „. Az a gyermek aki ezt hallja tudni fogja, hogy a világ előtte áll és bármi lehet belőle. Mi a fontosabb, hogy nem valósítja meg a Te álmod vagy az, hogy kiegyensúlyozott boldog ember legyen?
Gyermekeink valóban csak egy számok? Vagy látod a bizonyítvány számai mögött a mosolyát, sírását, szeretetét mikor átölel? Nem számít hányas jegy van benne csak az számít ahogyan rád nevet és bízik benned.
Elindul szeretetet keresni máshol…
Tudja, érzi a kamasz gyermeked, hogy szereted? Dicséred, drága ajándékokat veszel neki, mert majd akkor látja, mennyire fontos neked.
De valóban szeretnéd tudni, hogy érzi-e gyermeked, hogy szereted? Ha a válasz igen, akkor kérdezd meg tőle: – 1-10 skálán mennyire tudnád kifejezni, hogy azt érzed szeretlek?
Ha nem vagy elégedett a válasszal, akkor első lépésként a legfontosabb elsődleges szeretetnyelvének felismerése, meghallása, meglátása. Figyeld meg őt, vagy töltess ki vele szeretetnyelv tesztet. Egy a lényeg valahogyan tudd meg, mi az ő elsődleges szeretetnyelve. Mert amíg ezt nem tudod, nem fogod tudni őt jól szeretni és nem fogja érezni a szeretetet.
Ha a kamasz elsődleges szeretetnyelve az elismerő szavak, akkor hiába veszel neki ajándékot, nem fogja érezni, hogy szereteted. Ha azonban azt mondod neki „ nagyra értékelem, hogy…. nagyon tetszik, hogy…. „ akkor máris elérted amire vágyott.
Hatalmas hibákat követhetünk el szülőként, ha nem ismerjük a szeretetnyelvét, mert lehet pont az elsődleges szeretetnyelvét használva mondunk vagy teszünk olyat, amivel a nem tetszésünket fejezzük ki. Ilyenkor mélyen megbántjuk őt, ami lehet egy érzelmi sérülés alapja.
Sem én, sem te, nem vagyunk tökéletes szülők, mi is hibázhatunk. Ezért előfordul, hogy olyat mondunk vagy teszünk, amit később megbánunk. Ám ez is helyre hozható. Ha bocsánatot tudunk kérni gyermekünktől. Nagyra fogja értékelni a bocsánat kérést, amivel helyre hozhatjuk, ha megbántottuk.
Szeressük őt, úgy, ahogyan neki jó, mert akkor tudni fogja, hogy szeretve van és hamarabb megtaláljuk a hozzá vezető utat.
Az a kamasz, aki nem érzi, hogy szeretik, elindul máshonnan megszerezni a szeretetet és ebből lehet később probléma, ami már nehezebben helyre hozható.